Scania-Vabis BF7659 SKV, BSBV 28 / SL H63 7028, byggd 1965
En av de mest populära busstyperna under 50- och 60-talet var Scania-Vabis BF-chassi med motorn längst fram. Typen tillkom 1950 och blev snabbt populär bland landets bussägare. Genom att framdörren hamnade mittemot förarplatsen blev den även lämplig för enmansbetjäning, något som kom alltmer under 50-talet med de stigande personalkostnaderna. När BF76 kom 1963 var typen fullt utvecklad med bl.a. tvåkrets bromssystem. Redan tidigare hade tryckluftbromsar och servostyrning införts, vilket gav en smidig och lättkörd buss. Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön köpte in en serie om 18 vagnar år 1965, vilka fördelades på Busstrafiken Stockholm–Södertörn (BSS) och Busstrafiken Stockholm-Björknäs–Värmdö (BSBV) med nio vagnar vardera, i båda bolagen numrerade 20-28. Eftersom högeromläggningen stundade levererades de som omställningsbussar, dvs de var i högertrafikutförande men hade provisoriska vänsterdörrar för att kunna användas även innan Dagen H. Karosserna byggdes av Svenska Karosseriverkstäderna i Katrineholm, en mycket hållbar kaross i aluminium och glasfiberarmerad plast. Fronten är designad av den välkände SAAB-designern Sixten Sason. Efter högeromläggningen togs de provisoriska vänsterdörrarna mellan axlarna bort och bussen blev en fullständig högertrafikbuss.
Den här typen av bussar var lämpad för förorts-/landsortstrafik, och det blev bussarnas huvudsakliga tjänstgöring under hela sin livslängd. År 1969 tog SL över privatbolagen och bussarna fick SL typ H63 med nummer 7020-28 samt 7320-28. Södertörnsvagnarna och två av de från Björknäs hamnade på Mälaröarna när SL började sortera upp den brokiga flottan från privatbolagen och SJ. De övriga blev kvar på Björknäs, 27 och 28 var ”personliga” vagnar och stod hos sina förare. Därmed kom de att rulla länge, till 1980, och 28 blev sedan övertagen av en entusiast som rustade upp vagnen och återställde den till BSBV-utförandet. Vagnen kom sedan att förvaltas av Wasatrafik för att övergå till Swebus. När sedan Swebus avvecklade veteranbussarna överläts 28 tillsammans med släpet 19 till Svenska Omnibusföreningen. Många stockholmare minns med glädje de klassiska gula Värmdö-bussarna som tog dem ut till skärgårdens bad och sommarnöje från den stimmiga terminalen vid Borgmästargatan. 28:an är nu populär bland bröllopsföljen och jubilarer.
Data:
Motor: D11, 6-cylindrig 11 liters diesel, 190 hk.
Växellåda: G-505, femväxlad manuell, femman överväxel.
Längd: 12 m, bredd 2,5 m
Tjänstevikt 8300 kg
Bromssystem: Tvåkrets tryckluft, p-broms med tryckluftservo.
Antal passagerare: 77, varav 45 sittande (endast godkänd för sittande)