Scania-Vabis CF76, SJ 0168 / SL H65A 6168, byggd 1964
Den välbekanta CF-bussen är ett måste i en bussförening. Bussar av CF-typen började byggas 1959 och blev snabbt populära i både stads- och linjetrafik. Fram till 1966 byggdes 910 st, de från 1964 och framåt var avsedda för högertrafik, många hade provisoriska vänsterdörrar för att kunna användas fram till Dagen H i vänstertrafik.
SvOF:s vagn är byggd 1964, ingående i en serie på 160 vagnar till SJ, och har haft dörrar på vänster sida vilka togs bort efter Dagen H. Till en början rullade bussen på landsorten, för att kort innan Dagen H flyttas till Stockholm. SJ i Stockholm hade efter Dagen H nästan 200 CF-bussar i förortstrafiken, mestadels söder om staden, på Huddingelinjerna och i Nynäshamn där 0168 och några systrar rullade.
1969 tog SL över många bolag i Stockholm, och 0168 kom nu att bli SL H65A 6168 och blev med tiden lackad i SL:s mörkröda färg. Omkring 1980 såldes vagnen tillsammans med några andra CF:ar till ett bolag på Ornö, vilket sedan köptes upp av Wasatrafik, som gav bussen nr 410 och målade upp den i den röd-vit-blåa kulören. 410:an kom att bli en flitig trotjänare på insatslinjen 810 från Jordbro, tillsammans med ett gäng andra gamla uddabussar. SL slutade helt med frontmotorbussar i mitten av 80-talet, medan privata operatörer fortsatte ännu en tid. 1987 såldes vagnen till SvOf och har varit en slitvarg och trotjänare på många körningar och rallyn. Bussen har nu samma målning som under SJ-tiden, men är tyvärr lite medfaren, framförallt invändigt, efter ett hårt liv på Stockholms förortslinjer. Mekaniskt fungerar den dock väldigt bra.
Data:
Motor | D11 6-cylindrig 11 liter 190 hk |
Växellåda | 5-växlad manuell G-655 |
Bromsar | Tvåkrets tryckluft |
Längd | 12,11 m |
Tjänstevikt | 9000 kg |
Antal passagerare | 43 st (inga ståplatser) |