Volvo B58 Hägglund, VTAB / SL H44A 7990, byggd 1969
Vaxholms Trafik AB var bland pionjärerna när det gäller ledbussar i Sverige. För trafiken mellan Vaxholm och Stockholm köpte man 1968-69 två stycken ledbussar Volvo B58/Hägglund, i princip samma som SJ köpte 1967, men längre. Dessa kom att bli Sveriges första 18-meters Volvo ledvagnar. Bussarna hade Wilson halvautomater samt tvåväxlad bakaxel. Kapacitetsmässigt innehade de säkert rekordet när de kom, hela 83 sittplatser, totalt 127 passagerare.
I början av 70-talet tog SL över Vaxholms Trafik AB och bussarna fick SL littera H44A med nummer 7989 och 7990. De kom även till viss mån att inspirera SL till inköpet av nya ledbussar för Arlanda- och Roslagstrafiken, typerna H43 och H44. Båda vagnarna rullade vidare på hemmaplan fram till 1986, då de hamnade i Södertälje. Senare samma år hamnade de i vagnsreserven, där de kvarstod till 1991, då Spårvägsmuseum tog över 7990. Den andra vagnen skrotades
När museet sedan öppnade på Tegelviksgatan hamnade 7990 inomhus och stod inaktiv några år, innan den iordningställdes till körbart skick och deltog i Tunga Rallyt 2000. Sedan blev bussen stående uppe i bussgaraget, krockskadades vid en olycka pga bromsfel, och hamnade till sist utomhus på Söderhallen då det blev trångt när gasbussarna kom. Spårvägsmuseet skänkte då bussen år 2005 till SvOf, alternativet var skrotning. 7990 besiktigades utan anmärkning efter en del arbete av medlemmar och deltog i Tunga Rallyt 2005. Bussen är numera Sveriges äldsta körbara ledbuss.